Stalno ju spominjemo. Stalno se negdje piše o njoj. Banke ju gledaju kao glavni pokazatelj otplatnog potencijala. Investitori ju gledaju i temeljem nje računaju vrijednost poduzeća. Ona je…..
Famozna EBITDA. Pokazuje općenitu sposobnost poduzeća da generira profit iz redovnog poslovanja.
I super je. Volimo ju jer je “kao” jednostavan pokazatelj temeljem kojem možemo izračunati ostvarujemo li dovoljno sredstava da nas banke vole 😉
Hm, daaa…. Osim što ima nekoliko (ili preko nekoliko) ograničavajućih faktora:
🛑 Nema univerzalnog izračuna. Ovisno o djelatnosti i poslovanju potrebno je neke prihode / troškove izuzeti ili uključiti.
Trebalo bi isključiti sve izvanredne aktivnosti kao što je npr. prihod od prodaje dugotrajne imovine koji ne spada u core business, inače ćete imati vrlo nerealnu sliku koja vas može odvesti na krivi zaključak.
Ili, nekom poduzeću će trošak rezerviranja za garantne rokove, a koji se redovno javlja i kao odljev biti u redovnim troškovima i umanjivati EBITDA, dok će drugom poduzeću koje nema odljeva na ime garantnih rokova taj trošak biti izuzet iz redovnih troškova.
🛑 Treba uzeti u obzir i utjecaj IFRS 16 na iskazivanje EBITDA – kod MSFI korisnici najmova u svojim poslovnim knjigama priznaju imovinu koja je u najmu i obvezu prema najmodavcu (kao u slučaju kredita), dok se kod HSFI operativni najam evidentira kao trošak – pa i tu imaju različit utjecaj na EBITDA.
🛑 Ne prikazuje stvarni novčani tok – iako prikazuje profit generiran redovnim poslovanjem poduzeće će u najboljoj varijanti imati neki vremenski pomak u priljevima i odljevima u odnosu na ostvarenu EBITDA kroz odgode u naplati potraživanja i plaćanja obveza – a to je u idealnim uvjetima kad su svi priljevi uredni. A što kad vam kupci kasne?
🛑 Ako ju gledate kao jedini pokazatelj koji će vam pokazati uspješnost poslovanja, onda potpuno zanemaruje zaduženost, vrijednost i kvalitetu imovine, te poreze koje je potrebno platiti.
Dakle, da – važna je, ali nikako nije jedini pokazatelj koji treba gledati kad sagledavate kvalitetu i uspješnost svojeg poslovanja. Uvijek gledajte širu sliku, i uvijek cashflow, jer to je stvarna žila kucavica svakog poduzeća.