Zašto EBITDA nije pravi pokazatelj ima li poduzeće stvarno sredstva za podmiriti kreditne obveze?
EBITDA je metrika koju koriste banke za odrediti bazično ima li poduzeće dovoljno otplatnog potencijala ili nema. Ali osim EBITDA, izuzetno je važno pratiti i novčani tok poduzeća, jer nam on govori ima li poduzeće zaista sredstava i otkud dolaze.
Radila sam s klijentom koji je imao EBITDA dovoljnu za pokriće godišnje kreditne obveze i troška kamate. Na papiru je izgledalo odlično, ali…
Vrlo pojednostavljeno je ovako: ako poduzeće ima prihode 100 i troškove 50, njegova je EBITDA 50. Ali, ako su prihodi nenaplaćeni, odnosno otvoreni u potraživanjima, onda zapravo nema sredstava i EBITDA je samo brojka na papiru.
Profit je računovodstvena kategorija određena računovodstvenim standardima, dok je novčani tok ono što nam kaže ima li poduzeće dovoljno sredstava, na što se troše, otkud dolaze, i kombinacija je mnogo parametara, a ne samo Računa dobiti i gubitka.
Na to ima li društvo (osim pozitivne EBITDA) i sredstva na računu, u stvarnom životu utječe:
✔ Operativni novčani tok – kako i kojom brzinom poduzeće naplaćuje svoja potraživanja, kojom dinamikom nabavlja i koliko drži zalihe, kako i kada plaća dobavljače; dakle sve ono što spada u redovno day-to-day poslovanje.
Ali osim njega, i:
✔ Je li poduzeće imalo kapitalne investicije i ulaganja u dugotrajnu imovinu ili je prodalo dio dugotrajne imovine (primjerice opremu, strojeve i sl.).
✔ Je li poduzeće uzelo nove kredite (primjerice za financiranje kapitalnog ulaganja) ili su se krediti vraćali.
✔ Je li bilo isplata dobiti ili sasvim suprotno, dokapitalizacije.
Sve ove stavke utječu na to hoće li poduzeće imati dovoljno sredstava za redovno servisiranje svojih obveza (ne samo kreditnih), te hoće li zdravo poslovati.
Svaka oscilacija u svakodnevnom poslovanju (usporena naplata, veća nabava zaliha i sl.) imat će utjecaj na novčani tok. Investicije treba planirati, i u vremenskim i u financijskim okvirima, i dobro posložiti izvore financiranja i povrata.
Pratite li novčani tok svojeg poduzeća?