Planiranje novčanog toka kod projektnih kompanija

Planiranje novčanog toka kod projektnih kompanija

Je li planiranje novčanog toka u projektnim kompanijama nemoguće? Naravno da nije. Ali je, obzirom na prirodu posla i pojedinačno velike priljeve i odljeve, utoliko važnije 💰

Ako ste poduzeće čije se poslovanje bazira na projektima koji su pojedinačno velike vrijednosti, vremenski se preklapaju i imate ih više istovremeno, onda je jaaaako (ali jako!) važno planirati, osim novčanog toka za cijelo poduzeće, i novčani tok za svaki pojedini projekt (ili barem one veće koji imaju značajan utjecaj na cash flow).

I ovdje nije poanta da isplanirate sve točno u cent, nego da vam plan novčanog toka po projektu bude smjernica dinamike priljeva i odljeva, te da na vrijeme znate koliko će (i vremenski i novčano) biti potrebno financirati radni kapital i poslovanje.

Slikovito i vrlo pojednostavljeno, ajmo reći da ste za Projekt A ugovorili prodajnu cijenu od 130 €, a materijal će vas koštati 100 €. Dakle, projekt je profitabilan 📈

U tjednu 1 nabavljate 100 € materijala. U tom istom tjednu dobiti ćete avans od kupca u iznosu 50 €. Nakon nabave materijala plaćate ga dobavljačima sukcesivno kroz tjedne 2, 3 i 4.

Proizvodnja traje 2 tjedna, te u tjednu 4 isporučujete gotov proizvod kupcu po cijeni od 130 €. Kupac plaća s odgodom od jednog tjedna, pa u tjednu 5 plaća preostalih 80 €.

Svašta sam napisala. Novčani tok po projektu izgleda kao na slici.

Menadžment poduzeća mora biti svjestan da će u određenom periodu (u ovom slučaju u tjednima 2, 3 i 4) morati financirati negativan cash flow, odnosno jaz koji se javlja između priljeva i odljeva. To može biti financirano iz redovnog poslovanja (koje generira sredstva i imate ih na računu), može biti financirano iz kredita i/ili pozajmica.

No, ako nemate jasnu sliku kako izgleda cash flow po projektu, te cash flow poduzeća, lako se može dogoditi da ovaj jaz financirate iz avansa dobivenih za druge projekte, odnosno da imate neusklađenu financijsku strukturu i pretačete iz šupljeg u prazno.

Ide koliko ide, vrlo je iscrpljujuće i riskantno kad ne znate što je ispred vas.

Praćenje i planiranje novčanog toka je zaista žila kucavica svakog poduzeća. Nemojte dozvoliti da vas iznenadi ono što ste mogli predvidjeti.