Slažem materijale za jednu radionicu… i još jednom se podsjećam kako ne možemo sliku o poslovanju određenog poduzeća bazirati na samo jednom pokazatelju.
Primjerice, pokazatelj likvidnosti = 2 🔝 ! Sve što su nas učili na fakultetu! No, je li zaista 🔝 ?
Nije dovoljno samo sagledati pokazatelje likvidnosti, oni su ionako samo brojke dobivene temeljem formula. Ova formula glasi: kratkotrajna imovina / kratkoročne obveze.
I što nam kaže, osim da je kratkotrajna imovina dva puta veća od kratkoročnih obveza?
Važnije od toga je sagledati kvalitetu imovine. Koliko se zaista brzo može pretvoriti u novac?
Ako ne može, otkud je financirana ta imovina?
❓ Je li ju poduzeće financiralo iz vlastitih sredstava i time si zavezalo novce koji su mogli biti iskorišteni za daljnji razvoj?
❓ Je li financirana iz novih kredita, pa će osim utjecaja na smanjenu dobit kroz trošak financiranja, trebati planirati i otkud vratiti kredite?
❓ Je li financirana iz dugoročnih izvora pa je time narušena struktura bilance?
To su one situacije:
📢 “Puno smo prodavali ali nismo sagledavali rizičnost kupaca pa sad imamo velik broj nenaplaćenih potraživanja za koja ne znamo hoće li ikad biti naplaćena” (da ne spominjem da se državi mora platiti PDV po izdavanju računa – poduzeće će imati odljev sredstava a priljev možda nikad ne dođe).
📢 “Nabavili smo puno zaliha jer…. trebat će nekad, a bila je dobra prilika… pa sad stoje i ne znamo što ćemo s njima” (znači povećani odljev kad su se nabavljale zalihe bez fokusa kad će se prodati i kome).
📢 “Dali smo kratkoročnu pozajmicu poslovnom partneru jer dugo surađujemo, ali ne znamo kako posluje niti za što mu treba, pa je sad ne vraća” (pa će poduzeće u konačnici – osim narušenih odnosa sa poslovnim partnerom – imati i trošak otpisa, ako nikad ne vidi te novce).
📢 “Dali smo preduge odgode plaćanja kupcima i malo prerano nabavili zalihe, pa nas muči manjak sredstava… ali evo samo što nisu stigli novci…”
Fokus je bitan. #Likvidnost i #novčanitok se planiraju, kupci se analiziraju, kako bi se minimizirali rizici poslovanja.